22 April 2008

Agenda Ketua Menteri

Kerajaan Melaka mengumumkan pelaksanaan inisiatif serampang tiga mata dalam usaha untuk terus memastikan kehidupan kira-kira 800,000 rakyatnya kekal selesa dan makmur, susulan suasana ekonomi dunia yang tidak menentu kebelakangan ini. Inisiatif itu meliputi peningkatan pendapatan rakyat tanpa mengira kaum agar kuasa beli mereka tidak terjejas akibat kenaikan inflasi menerusi penyediaan lebih banyak peluang pekerjaan berkualiti.


Disamping itu, usaha merancakkan aktiviti ekonomi seimbang antara bandar dan luar bandar dengan memberi keutamaan kepada aktiviti bernilai tinggi dan berasaskan pengetahuan menerusi persekitaran perniagaan lebih kondusif akan dilaksanakan. Bagi membendung inflasi kerajaan negeri akan menambah dan menyokong usaha Kerajaan Persekutuan terutama membantu pengeluar meningkatkan produktiviti, selain menambah penawaran barang yang diperlukan khususnya makanan untuk mengurangkan tekanan.


Kerajaan pimpinannya sentiasa menyedari rakyat negeri ini sedang bergelut dengan beberapa masalah terutama berhubung kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Bekas Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas Negeri, Datuk Othman Mohamad dilantik Speaker, manakala Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lendu, Datuk Idderis Kasim timbalannya. Semua 28 Adun yang menang pilihan raya lalu turut mengangkat sumpah jawatan.